Två sorgliga historier – Till läraren

Denna artikel kretsar kring två barngravar i Strängnäs domkyrka respektive Överselö kyrka. Utifrån gravarna får eleverna sedan fundera på barns livsvillkor under Vasatiden och kontraster beroende på bakgrund och familjeförhållanden.

Årskurs

Åk 4-6

Tidsåtgång

Ca 20 min

Förkunskaper

Övningen är i artikelform och kräver en god förmåga att inhämta kunskap via text.

Förberedelser

Övningen kräver inga särskilda förberedelser. Det är däremot en fördel om eleverna är bekanta med några centrala traditioner inom kristendomen, som t ex dopet och föreställningar om livet efter döden.

Övningen tangerar frågor som delvis kan betecknas som "svåra" som synen på sex före äktenskap och barn utanför den dåtida kyrkans gemenskap.

Genomförande

Övningen fungerar bäst som enskilt arbete.

Koppling till skolans kursplan

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Eleven för resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.

Sammanfattning av övningen

I inledningen av artikel beskrivs två barngravar från två olika kyrkor i Strängnäs kommun. Graven i Strängnäs domkyrka tillhör kungadottern Isabella medan graven i Överselö kyrka är anonym. Eleverna får fundera på vem som vilar i respektive grav och vad skillnaderna i begravningssätt kan bero på.

I resterande del av artikeln berättas mer om själva gravarna och om hur dåtidens människor såg på liv och död inom den kristna gemenskapen.

Till övningen - två sorgliga historier