Johanna från Bredsjönäs – Till läraren

Denna berättelse kretsar kring Johanna från Bredsjönäs, lokalt kallad ”dövstumma Johanna”. Genom att undersöka utdrag ur äldre kyrkböcker får eleverna ta reda på lite mer om Johanna som barn och fundera på vad en människa lämnar för spår i källorna.

Årskurs

Åk 4-6

Tidsåtgång

Ca 20 min

Förkunskaper

Övningen är upplagd som en artikel. Övningen är främst baserad på text vilket innefattar äldre källmaterial. Övningen kräver därför en god förmåga att inhämta kunskap via text.

Förberedelser

Övningen kräver inga särskilda förberedelser.

Genomförande

Övningen passar bäst som enskilt arbete eller i mindre grupp.

Koppling till skolans kursplan

Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900

  • Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Eleven för resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.

Sammanfattning av övningen

Kvinnan i Gruvstugan

Inledningsvis får eleverna läsa en kort introduktion där de bekantar sig med Johanna från Bredsjönäs.

Barn vid gruvorna

Artikeln går vidare genom att kortfattat berätta om barnarbete vid gruvorna.

Ta reda på mer

Här får eleverna i uppgift att ta reda på några korta fakta om Johanna utifrån kyrkböcker från tiden.

Till övningen - Johanna på Bredsjönäs