logga med texten Stora Turismpriset 2023

Stora Turismpriset 2023 – nominering

Sörmlands museum nominerades till Stora Turismpriset 2023 och fick därmed representera Sörmland i den nationella tävlingen.

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Tillväxtverket som huvudman. Priset – som 2023 delades ut för 30:e året i rad – uppmärksammar företag och organisationer som på ett nytänkande och innovativt sätt har bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Vinnaren får ta emot ett pris på 100 000 kronor.

Nomineringsprocessen i Sörmland bestod av två steg. Först fick turismansvariga i länets kommuner nominera kandidater. Bland de nominerade fanns – förutom Sörmlands museum – Femöre Rök, Apelago, Stolta måltiden, Gripsholms värdshus och Ändebols gård. Därefter utvärderade Sörmlands nomineringsjury alla kandidater.

Juryns val föll på Sörmlands museum.

Juryns beslut att nominera Sörmlands museum var "en hyllning till den modiga och kreativa satsning på att utveckla publikens möjligheter att ta del av museets samlingar som museet har genomfört de senaste åren". Juryn lyfte fram att Sörmlands museum är ett museum i tiden, ett museum som ligger i framkant i Sverige, men som även står sig internationellt, genom att berätta historia på ett nytt sätt och alltid med utgångspunkt från människorna som bott och bor i Sörmland.

Juryn lyfte fram att Sörmlands museum tar upp aktuella och angelägna ämnen i sina temporära utställningar, erbjuder omfattande kurs- och barnverksamhet, anordnar föredrag, konserter och andra evenemang, driver en museibutik som i sig är en unik upplevelse och serverar utsökt mat med tradition och kvalitet i sin restaurang. Juryn uppmärksammade även museets cirkulära förhållningssätt i hela sin verksamhet och museets arbete med skolprogram och historiska kulturstråk i hela regionen.

"Sörmlands museum har också utmärkt sig genom sitt innovativa marknadsföringsarbete, som har fått nationell uppmärksamhet. Utställningar som den senaste om NK:s möbler och möbelverkstäder i Nyköping har lockat besökare från hela landet, särskilt från Stockholm" skrev juryn också.

Aurora Safaris utsågs till vinnaren av Stora turismpriset 2023. Det tillkännagavs den 6 december, i samband med konferensen Besöksnäring på agendan på Münchenbryggeriet i Stockholm.