logotyp collector´s awards

Årets inspiratör 2024

Sörmlands museum är Årets inspiratör 2024! Det tillkännagavs vid utdelningen av The Collector's Awards – ett av antikbranschens mest prestigefyllda priser – på Antikmässan den 7 mars 2024.

The Collector´s Awards delas ut årligen vid Antikmässan – Nordens största marknad för vintage, antik och återbruk – i Stockholm.

På Antikmässans öppningsdag 2024 tillkännagavs vinnarna i fyra kategorier – Årets Samlare, Årets Inspiratör, Årets Antikhandlare samt Årets Bok.

Sörmlands museum var – tillsammans med Stockholm Art Week och Beata Heuman – nominerat till Årets Inspiratör 2024. Priset gick till Sörmlands museum!

Juryns motivering

"Under det senaste året har många fått upp ögonen för ett av landets mest spännande museer. Genom den omfattande och lysande utställningen om NK:s möbler har man fyllt ett tomrum i den svenska möbelhistorien. Museet och dess utställning ligger helt rätt i tiden då intresset för svenska 1900-tals möbler tillverkade av och för vårt lands förnämsta varuhus är hårdvaluta världen över."

Juryn för The Collector´s Awards 2024

Joakim Bengtsson, J.B. Antik, Anette Granlund, Uppsala Auktionskammare, Charlotte Strömstedt, Tumlaren Antik, Ralph Bengtsson, Kanonauktioner, Michael Strömqvist, Bacchus Modern Form, Jörgen Martinson, Probus Auktioner, Pontus Silfverstolpe, Barnebys, Carolina Tüür, Jewelry Escape, Jenny von Platen, JvP Modern Form, Erik Ingare, Uppsala Auktionskammare, Simon Karlin Björk, Almunge Konst & Antik, Winston Håkanson, juryns ordförande.

Utställningen NK:s möbler

Utställningen NK:s möbler producerades på Sörmlands museum, öppnade den 11 mars 2023 och visas till och med den 10 mars 2024.

NK tillverkade sina möbler i Nyköping under nära sju decennier – från 1904 till 1973. Utställningen berättar om hantverket, designen, verkstäderna och varuhuset. På 400 kvadratmeter visas fler än 150 möbler, från de exklusiva pjäserna som ställdes ut på världsutställningarna under 1920- och 1930-talen till populära Triva-serien. I samlingen ingår några av Sveriges mest omtalade möbelklassiker.