Ett vikingatida mysterium – Till läraren

I denna övning arbetar eleverna med runor och runstenar. De får också möta berättelsen om vikingen Ingvar. Spår av berättelsen finns både på Sörmländska runstenar och i en medeltida, isländsk saga. Vilka fördelar och nackdelar har olika källor? Vilka uppgifter är sanna och vilka är falska? Detta är några av de frågor eleverna får arbeta med i denna övning.

Årskurs

Åk 4-6

Tidsåtgång

Ca 45 min

Förkunskaper

Övningen passar bra som en del av arbetet med vikingatiden och historiska källor men kräver inga särskilda förkunskaper.

Förberedelser

Eleverna behöver tillgång till papper och penna.

Genomförande

Övningen kan genomföras enskilt, i mindre grupp eller i helklass. Vissa moment, som till exempel översättning av runtexten passar bäst enskilt eller i grupp. Då övningen innehåller en ljudberättelse är det bra om eleverna har tillgång till hörlurar (vid enskilt arbete).

Koppling till skolans kursplan

Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500

  • Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
  • Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
  • Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.

Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger [...] exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Sammanfattning av övningen

Inledning – Om runor och runstenar

Inledningsvis får eleverna lära sig om runor och runstenar. De får översätta en kort runskrift och lära sig mer om runstenarnas placering och utformning och tankarna bakom runstensresandet.

Runstenar från Sörmland

I nästa steg får eleverna studera fem runstenar från Sörmland kommun som hör till den grupp som brukar kallas Ingvarsstenarna. Vad finns det för samband mellan stenarna och vilken händelse är det de berättar om?

Ljudberättelse – Ingvar den Vittfarnes saga

I denna ljudberättelse får eleverna möta Ingvar i den medeltida saga som tecknades ned på Island ca 200 år efter att runstenarna restes.

Fanns Ingvar den Vittfarne?

Avslutningsvis får eleverna jämföra de olika källorna och vad de berättar. Kan sagan handla om samma person som nämns på runstenarna? Vilka skillnader finns och vad kan de bero på?

Till övningen - Ett vikingatida mysterium