Grönt bokomslag med vit text
Bokomslag Kokkonst

Kokkonst - mat och berättelser från Sörmland

Kokkonst. Mat och berättelser från Sörmland.
Så heter boken som Sörmlands museum släppte oktober 2021. I boken vävs kulturhistoriska kulinariska berättelser samman med nyskapade recept.

Människors liv och leverne har genom alla tider beskrivits genom kokkonsten. Odling, självhushållning och lokala traditioner finns nu som ett återuppväckt intresse hos många människor i alla åldrar.

Sörmlands museum ger därför ut en bok i vilken kulturhistoriska kulinariska berättelser från länets alla nio kommuner vävs samman med nyskapade recept.

Berättelserna är rikt illustrerade med fotografier ur museets samlingar. Marcus Sjösten, köksmästare på Sörmlands museum, har låtit sig inspireras av berättelserna och – med utgångspunkt från lokala råvaror och grödor – komponerat en rad nya recept som presenteras i en stilig bok formgiven av Ateljé Grotesk och med fotografier av Rikard Laving.

Boken Kokkonst. Mat och berättelser från Sörmland är en del av projektet Mathantverk, som Sörmlands museum driver sedan 2018.

–Tanken är att boken ska locka en bred målgrupp till goda matupplevelser och spännande lokal kulturhistoria – med människan i centrum, säger Susanna Janfalk, länsmuseichef.

Boken finns att köpa i museibutiken på Tolagsgatan 8, Nyköping. Den går också att köpa i Sörmlands museums webbutik.

Föreningen Måltidsakademien utsåg boken som en av vinnarna i Årets svenska måltidslitteratur 2022. Läs mer om priset här